Vanliga frågor

1. Fråga: Hur söker jag jobb hos er?
Svar: Du skickar din ansökan genom att registrera dig i vår CV-databas, antingen genom att söka en tjänst eller genom att skicka in en spontanansökan. Bifoga personligt brev, CV och är du akademiker ser vi gärna att du även bifogar studiemeritförteckning.

2. Fråga: Vad ska jag skriva i mitt personliga brev?
Svar: I ditt personliga brev ska du motivera varför du är lämplig för den aktuella tjänsten. Skriv varför du har sökt jobbet och vad du kommer att bidra med. Här har du även möjlighet att mer utförligt förklara varför din kompetens matchar det utannonserade jobbet.

3. Fråga: Var är arbetsplatsen belägen och vilken är er uppdragsgivare?
Svar: Om kundföretaget inte är nämnt i annonsen kommer kandidater få mer information kring uppdraget, lön, villkor osv. vid eventuell intervju.

4. Fråga: Ska man ringa till er för att öka möjligheten att få en tjänst?
Svar: Våra rekryterare går regelbundet igenom ansökningar för olika befattningar och kontaktar dig om vi funnit din ansökan av intresse. Vi har kontinuerligt många intervjuer och besöker parallellt våra kunder vilket gör att vi vanligen arbetar under ett pressat tidsschema. Processen underlättas om vi får återkomma till dig för det fall du skulle bli aktuell. Du har då möjlighet att ställa kompletterande frågor och få svar i denna del av processen. Känner du att du har du en specifik fråga är du givetvis välkommen att ställa den via telefonsamtal eller skicka din fråga per e-post så vi kan besvara din fundering i lugn och ro.

5. Fråga: Vad händer efter att jag lämnat en ansökan?
Svar: Efter att vi mottagit din ansökan behandlas den av våra rekryterare. Är du aktuell för tjänsten kommer vi att höra av oss till dig. Vanligen kompletteras din ansökan med en telefonintervju varefter du blir kallad till en personlig intervju. Det är vid den personliga intervjun som mer information angående tjänst och företag lämnas.

6. Fråga: Vad händer om jag inte går vidare i rekryteringsprocessen?
Svar: Om du inte har gått vidare i processen efter att ha lämnat din ansökan eller varit på intervju ska du inte misströsta! Nu finns du med i vår databas och vi kan hitta andra uppdrag som är mer lämpliga för din profil. Vi får ständigt in nya uppdrag och kan komma att tänka på just dig som lämplig kandidat.

7. Fråga: Har ni kollektivavtal?
Svar: Ja. Vi är ett auktoriserat bemanningsföretag. Det innebär att vi är medlemmar i Svenskt Näringsliv och har kollektivavtal mot Unionen och LO-förbunden.

8. Fråga: Hur fungerar det att vara konsult på Q Bemanning & Rekrytering?
Svar: Läs mer om hur det är att vara konsult hos oss här.